القصة الكاملة لاتهامات الناشط السياسي وائل عباس بالتحرش

الناشط السياسي وائل عباس اثير اسمه مؤخرا مع توالي الاتهامات العديدة بشأن التحرش بعدد من الفتيات عبر الاستشهاد برسائل التواصل الاجتماعي الفترات الاخيرة.

مصر اليوم يرصد لكم أبرز ملامح القصة كاملة وتسلسلها وفقا لاحداثها-

يعتبر وائل عباس في البداية صحفي مصري له مدونة الوعي المصري ، استطاع أن يلفت الأنظار إليه بمشاركاته في أحداث المعارضة المصرية ونقلها على شبكة الإنترنت.

بداية القصة

قام  الناشط الفيسبوكى وائل عباس بنشر بوست عبر صفحته الشخصية «فيسبوك» أكد فيه أن إحدى الفتيات تزعم قيامه بالتحرش بها مؤخرا.

واضاف: «معلش يا جماعة أنا عارف أنكم بتحبوا الفضايح فيه واحدة بتزيط عليا وبتقول إني اتحرشت بيها فحبيت أشارككم بعض اللحظات السعيدة اللي مكنتش أحب حد يشوفها بس علشان ما أحبش حد يتملعن عليا أنا لا قلت إني شيخ ولا مصلح وأه أنا فيمنست غصب عن أي حد أنا راجل بتاع حريات وباحب البنات وده أمر طبيعي أنا مش راهب ولا بتول! فطبيعي إني أدخل مع واحدة في علاقة أما اللي مش طبيعي إنها تزيط».

وتابع عباس: «فياريت تشوفوا الكلام ده وتقولولي لو أنا متحرش وقدامكم أهه بأسالها أنا أعجبك قالتلي آه! يعني فيه كونسنت أهه! واتفاق ! ومقابلات! وأوضتك فرشها حلو! وما بتخوفش! لا وكانت بتقرطس صاحبها وتخليه يوصلها! ولو أنا طلعت متحرش هاقولكم أنا آسف أصلي كنت سكران طلعولي التحرش في الكلام ده! ورغم أن هي قالت اسمي وشهرت بيا بالباطل.. أنا مش هاقول اسمها علشان هي مهما كان بنت وليها أهل وسمعة وحوارات من بتاعة مجتمعنا دي».

وتابع: «إنجوي يا جماعة ومعلش خدت الإسكرينات من شاشة الكمبيوتر. أنا توبي نضيف ومحدش لاوي دراعي ولا ماسك عليا حاجة وما باحبش أفضح حد! بس ما أحبش حد يلطني أو يعمل نمرة على حسابي.. ولسه فيه تاني هانشره كمان شوية».

حالة تحرش ثانية

واستمرت الاحداث الى ان قامت مي المنسى، مؤكدة ان الناشط الفيسبوكى وائل عباس تحرش بها شخصيا أكثر من مرة وبنفس طريقة تحرشه مع احد الفتيات .

حيث طالب بارسال فيديوهات كنوع من استعراض نفسك وأنا قولتلك خلفيتى الدينية تمنعنى من ده .

اضافت “قالى يعنى أنتى ناوية تزودى مشاكلى أنت شايفه أنى ناقص حتى صحابي محدش وقف جنبى”، “قولتله أنا لغاية الآن ساكته ومتكلمتش فى الموضوع لكن أنت بتقول فى البوست أن مفيش فيديوهات أمال اللى أنت باعته ليا ده أيه ؟”

“قالى أنا مأذيتهاش أنا كنت بتكلم عن الأرادة مش عن الجنس” ، “قولتله بقولك ايه أنت بتكذب عليا ولا على نفسك حالة النكران والتكبر وعدم الإعتذار خاصة مع ظهور المنصة وتطلع تقول انك سارق مقاله لم تذكر مصدر المقالة انها من فيلم صينى الناس فقدت ثقتها فيك ن ”

“قالى أنتى بتبكتينى وبتكتبي فى الكومنتات ان معاكى الفيديوهات ده والناس هتبدأ بالأسكرين شوت أنتى بتهزرى “، “قولتله أنا مبهزرش ومش هقف جنبك فى الغلط أطلع أعتذر وزى ما حذفت كومنتى أحذف البوست كله لأن كل مابشوفه هيستفزنى وهتزعل من تصرفى …فقفل صفحاته”

“القدر نفسه بيصفى. حساباته معاه لكن الشهادات لا هيا تلفيق أو تشويه لشخصه أو أمنجية أنا أشهد أن دى تصرفاته الطبيعية مع النساء اللى بيتعاملوا معاه  لأن بنفسه قبل ما يقفل صفحته كان بيقولى أنا بطلت أبعتلك فيديوهات أنا مش أحترمت رغبتك بعد كده قولتله لا أنا اللى رفضت قالى لأ أحترمت قولتله يعنى دعوتك ليا للشاليه والتجمع أخر مرة مكنتش بتفكر تمارس الضغط زى الشهادات أنا مش عبيطة فسكت صدقونى هناك أشياء كان الواحد يخجل يقولها عشان المجتمع وذكر تفاصيل علاقاته اللى حكالى عنها شئ مُخجل لكنى كنت دايما متحضرة وبمتنع عن أنى أكون شخص judgemental  والرفض دائم كان بطريقة شيك لكن من المفترض لما تكون فى بنات متأذية ومحتاجه الدعم والتصديق أننا نطلع نتكلم حتى لو الشخصية دى كانت صديق أو معرفة فى يوم ما ”

والدة وائل عباس

الى ان اتجهت والدة الناشط الفيسبوكى وائل عباس واتهامه بالتحرش من احد الفتيات الاخرى بالاستشهاد الى القرآن في الرد على اتهامات ابنها.

 

 

 

 

اضف تعليق