فتاة الفستان: تنكرت في الكمامة والكاب لأداء الامتحان

قالت طالبة جامعة طنطا، ضحية التنمر الشهيرة بـ”فتاة الفستان” عن تفاصيل تعرضها للتنمر والسخرية من المراقبات بسبب ارتدائها فستان خلال أداء الامتحان.

وأضافت: “عندما توجهت إلى الامتحان سمعت عبارات غريبة زي: ليه مش لابسة بنطلون تحت الفستان، نسيتي تلبسيه ولا إيه؟.. أنا كنت أرتدي الحجاب في السابق، ودلوقتي بقيت من وجهة نظرهم قليلة الأدب.. وكمان سألوني إنتي مسلمة ولا مسيحية؟”.

وأضافت: “من شدة خوفي في أول امتحان بعد الواقعة وانتشارها لبست كمامة ولميت شعري للورا ولبست كاب عشان ماحدش ياخد باله مني، لأن فيه بنات في الكلية بيدوروا عليا، وكنت خايفة من رد فعلهم مكنتش أعرف هيبقى حلو ولا وحش ومكنتش حابة أدخل في أي نقاش”.

وعن تريند “إلبسي الفستان” للتضامن معها، قالت: “عرفت متأخر وانبسطت وحسيت إني لما اتكلمت وشاركت الجمهور بمشكلتي، في بنات كتيرة حكولي عن تعرضهم لوقائع مماثلة، واتشجعوا يحكوا قصصهم، مبسوطة إني أديتهم دفعة عشان مايسمحوش لحد يجرحهم”.

وكانت حبيبة طارق نشرت على فيسبوك ما حدث لها عند خروجها من لجنة الامتحان في كلية الآداب في جامعة طنطا، حيث استوقفتها اثنتان من المراقبات للسؤال عن الفستان التي ترتديه، وما إذا نسيت أن ترتدي بنطالًا تحته

 

 

اضف تعليق